فهرست مطلب
سرویس های شروع فصل در نگهداری چیلر
سرویس های شروع فصل در نگهداری چیلر رابطه مستقیمی با کاهش هزینه تعمیرات تجهیزات و دستگاه های موتورخانه دارد. از آن جمله موارد زیر می باشد:
- بازدید برج شامل: تنظیم زاویه پروانه که در مصرف آب و میزان رسوب دستگاه بسیار موثر است .
- کنترل سلامت و سفتی تسمه برج
- کنترل صدا و خشکی بلبرینگها.
- تمیز شدن فیزیکی پکینگها .
- تمیز نمودن کف برج خشک با جارو.
- تخلیه آب اول ریخته شده روی پکینگ ها به بیرون.
- نصب شیر برقی بلو داون برای تنظیم سختی آب در زیر برج .
- تنظیم سختی گیر اتومات و انتقال پس آب سخت به فضای سبز .
- کنترل عملکرد فلو سوییچ ها باخاموش و روشن نمودن پمپها (چیلر خاموش) .
- نصب گیج فشار و شیر سماوری دو طرف پمپ ها.
- در صورت نیاز اسید شویی چیلر
اگر لوله های آب تاسیسات خود را در سال گذشته خالی از آب نموده اید حتما به فکر شستشوی خط و اطمینان از عدم انسداد مسیرباشید. زیرا اکسید آهن زنگ زده که باعث تشکیل جداره های ضخیم دراطراف محیط داخلی لوله میشوند؛ بر اثر کوچکترین لرزشی رها شده و باعث انسداد و تنگی مسیر ها مخصوصادر قسمت پایینی زانوها میشود .

نگهداری چیلرهای ابزروبشن یا جذبی
در سرویس های شروع فصل هرساله قبل از استارت چیلر , برج خنک کن کاملا بصورت فیزیکی شسته شود.
چند ساعت پس از کارکرد چیلر هنگامی که دمای آب برگشتی به ۱۲ تا ۱۴ درجه رسید. از محلول لیتیم نمونه گیری و به آزمایشگاههای تایید شده بفرستید .
در آزمایش چه چیزهایی مشخص میشود ؟
لیتیم بروماید یک نمک محلول در آب و خورنده فلزات است .
واکنش این محلول در مجاورت با هوا و گازهای متساعد شده (حاصل از خوردگی های جزئی از داخل) بسیار خورنده بوده و باعث تشدید تساعدی در فرسایش های داخلی می شود .
اگر چیلر جذبی به مرحله سوراخ شدن و خوردگی برسد قطعا هزینه های بسیار زیادی خواهد داشت که با شرایط فعلی تعمیرات آن آز قیمت خرید آن بالاتر خواهد رفت و پس از تعمیر نیز هرگز مثل قبل نخواهد بود .
این واکنشهای شیمیایی باعث از بین رفتن لوله ها میشود .
علائم خورندگی مس: علایم آن تغییر رنگ محلول و تغییر رنگ آهن های داخلی به روکشی ازمس در قطعات داخلی میباشد.
راه حل : توسط تزریق اکسیژن به داخل محلول در خارج از دستگاه باعث فرو نشست مس معلق میشوند .
تشکیل گاز و بالا رفتن ساعت کارکردن بیش از حد وکیوم پمپ ؛ نشانه خوردگی فلزات آهنی و همچنین نشانه ورود هوا و نشتی سیستم می باشد.

اسیدی شدن محلول باعث تخریب لوله ها شده که می بایستی موادی خاص به دستگاه اضافه شود که بر واکنشهای جذب آب توسط لیتیم دخالتی نداشته و تنها میزان اسیدی محلول را خنثی می نماید.
ترکیب مواد غیر مجاز در آینده لطمه شدیدی به همه لوله های غیر قابل تعمیر دستگاه خواهد زد.
جهت تسهیل و درک بهتر , می توان گفت محلول مورد نظر مثل اینکه درلبه تیغی جهت تعادل قرار دارد و با بروز کمترین حالت نا متعادلی محلول، بصورت تساعدی باعث تخریب فلزات داخلی خود و از بین رفتن خاصیت لیتیوم میشود.
این دستگاه ها بسیار حساس است و با ظاهر تمیز دستگاه نمی توان قضاوت درستی از عملکرد آن داشت.
هرساله تست محلول آن در آزمایشگاه های مرجع (که ترجیحا خود فروشنده داروی درمانی آن نیست) توصیه می شود.

لطفا بازهم تاکید می شود برج خنک کننده حتما فیزیکی بصورت دمونتاژ تمیز شود .
عامل اصلی تعمیرات و تخریب در چیلرهای اسکرو تمیز نبودن کندانسور یا برج است . (اگر چیلر اندازه ساختمان انتخاب شده باشد نه کوچکتر و نه بزرگتر)
بطور ساده برای چیلرهای اسکرو از دو چیز متوجه وضعیت درونی آن باشید اول لرزش و صدا دوم دما ی ورود و خروج آب به چیلر.
موارد دیگر تخصصی تر بوده که در صورت نیاز از ما کمک بگیرید تا این کار با نظارت ما انجام شود.

یک دیدگاه
بازتاب ها: رفع بخار شيشه اتومبيل - نگهداري موتورخانه رفع بخار شيشه اتومبيل